İnsan Hurdalığı

Öykü Seçkisi'nde okumak için: İnsan Hurdalığı – Aylık Öykü Seçkisi

image

Tren yolu mahalleyi ikiye böldüğünde annem sokakta oynamamızı yasaklamıştı. Artık karşıda kalan komşularımızla buluşamıyorduk. Bizim tarafın marketleri çalıştı, fırını, pastahanesi canlı kaldı. Karşı tarafın şehirle bağı kopmuş, bizse bir anda son mahalle olmuştuk. Karşı tarafta evler boşaldı. Apartmanların suyu, elektriği kesildi. İnsan barınamaz hale geldi. Mahallemizin kimsesiz beyefendisi Zeydan Emminin anlattığıdır bu. – Tren yolu,… (DEVAMI…)

1 Beğeni

Merhabalar, öykünüzü okudum.

Öyküye gereken zamanı vermemişsiniz. Hem çok kısa, hem de anlatımın ne yöne gideceği konusunda kararsız kalınmış gibi.

İlk cümleyle birlikte bir çocuğun izlenimlerini okuyacağımızı düşünüyoruz. İlk paragraf da bu anlatımın tercih edileceği düşüncesini kuvvetlendiriyor.

Ardından Zeydan Emmi’nin anlattıkları ile anlatı bir nevi gecekondu ya da şehir efsanesi yoluna sapıyor. Anlatıcımız hala varlığını sürdürüyor ve Zeydan Emmi’nin anlattıkları arasına giriyor. Bu kısımlar bana Latife Tekin’in Berci Kristin Çöp Masalları’nı anımsattı. Öykünüzün o tarz bir anlatımı taşıyabilme gücü olduğunu düşünüyorum. Ancak yine ilk eleştirime geliyorum, öyküye gereken yeri ve zamanı vermemişsiniz. Çok hızlı ilerlemişsiniz. Hurdalık bir anda istenmeyenlerin bırakıldığı, iki yanı yüksek duvarlı, zırhlı araçların girdiği bir ortama dönüşüyor. Burada Zeydan Emmi’yi tekrar kullanıp bütün bu değişimi, onun ağzından yarı mistik bir tonda anlatmanız daha iyi olabilirdi. Sanki aklınıza pek çok iyi fikir gelmiş, ancak bu fikirlerin hepsini kullanmak istediğiniz için sıkıntı yaşamışsınız.

Örneğin bunun nedenini öğrenemiyoruz. Zeydan Emmi’nin yerine neden birisi geliyor? İnsan hurdalığından birinin çıkmasına neden izin veriliyor? Öyküye kendisini anlatma fırsatı verirseniz bu soruların cevaplarını bulabileceğimize inanıyorum.

Fikir olarak oldukça hoş işlenebilecek bir fikir bulmuşsunuz. Ancak bu fikri kullanırken biraz sıkıntı yaşadığınızı düşünüyorum. Öykünüzün tam olarak bitmediğini de hesaba katarsak belki öncelikle anlatmak istediğiniz merkezi seçmelisiniz. Zeydan Emmi’yi mi, hurdalığın kendisini mi yoksa anlatıcı karakterimizi mi anlatacaksınız? Bir merkez belirleyip diğer iki unsuru bu merkezin yanına konumlandırdığınızda daha derli toplu bir öykü olacağına inanıyorum. Elinize sağlık.

Çok teşekkür ederim.Eleştirilerinizi dikkate alacağım.