İnsan, Doğası Gereği Kötü müdür?

Kayıp Rıhtım’da tamamını okumak için: https://kayiprihtim.com/inceleme/insan-dogasi-geregi-kotu-mudur/



İnsan, doğası gereği kötü müdür? Sorunun tek bir yanıtı yok. Arthur Schopenhauer ve Alfred Adler’a göre meselenin derinlerine indik. (DEVAMI…)

5 Beğeni

İnsanoğlunu olduğundan daha kötü göstermek varoluşumuzu anlamsızlaştırmak için yaratılan başka bir yanılsamadan ibarettir. İnsanoğlu fedakarlığı en iyi bilendir. Ama onun kadar kötülüğüde bilir. Çünkü bir insan ne kadar kötü olabilirse o kadar iyi olabilir. Bu saçma gelebilir. Ama her şey seçimle başlar ve seçimle biter. Bir insan isterse yaşamını hiçe sayar. Eğer isterse kendisinden başka herkesi hiçe sayabilir. Bu zayıflıklarımızla ilgili değildir. Bu seçimle alakalıdır. İstersek her şey olabiliriz. Önemli olan ne olmak istediğimizdir. Sonuç olarak insan doğasının temeli saftır. Onu renklendirmek veya karartmak bizim seçimimizdir. Eğer insan doğası … derseniz en azından sonucun … olacağına inanırsanız. Sonuç o olur. Sonuçta hepimiz günahsız doğarız. Önemli olan seçimlerimizdir.

3 Beğeni

Valla ben kendime bakıyorum, gayet iyiyim

1 Beğeni

Kötü ve iyi biz insanların uydurduğu kavramlar. Ben zaman, şart ve ortama inanıyorum. Bunlar bizi iyi ya da kötü arasında bir noktaya yerleştiriyor. Kendi ürettiğimiz bu kavramlar içinde böylece yer buluyoruz. Örneğin idam kısa bir zaman öncesine kadar olağandı. Bir ceza yöntemiydi. İdam şimdi korkunç geliyor ancak önceden bir adaleti sağlama yöntemiydi. Bugün ise bir insanı mahkum etmek adil geliyor. Şimdi toplumun geneline bakılırsa müebbet hapis idamdan daha iyi görülür. Oysa birinde anlık bir acı varken diğerinde uzun ve ızdırab verici bir hayat var. Bu örnek çok spesifik gelebilir. Daha genel geçer görülen bir duruma bakalım. Hırsızlık örneğin. Tüm insanların kıtlık ve açlıkla mücadele ettiği bir ortamda hırsızlık eskisi kadar kötü görülmez.

İyi ve kötü bizim kavramlarımız. Bir aslan bir zebrayı avlarken kötüdür bizim algımıza göre ve aynı aslan yavrularını emzirirken iyidir bize göre. Oysa ortada iyi ve kötü yok. Yalnızca kurak bir coğrafyada etçil bir hayvanın ölmemek ve neslini devam ettirmek için giriştiği bir eylem var.

Aklıma şu hikaye geldi:

Yaşlı Kızılderili reisi kulübenin önünde torunuyla birlikte oturmuş, az ötede birbiriyle boğuşup duran iki kurt köpeğini izliyordu. Köpeklerden biri beyaz, biri siyahtı ve on iki yaşındaki çocuk kendini bildi bileli o köpekler dedesinin kulübesi önünde boğuşup duruyorlardı.

Dedesinin sürekli göz önünde tuttuğu, yanından ayırmadığı iki iri kurt köpeğiydi bunlar. Çocuk, kulübeyi korumak için bir köpeğin yeterli olduğunu düşünüyor, dedesinin ikinci köpeğe neden ihtiyacı olduğunu ve renklerinin neden siyah ve beyaz olduğunu anlamak istiyordu artık. O merakla dedesine sordu.

Yaşlı reis, bilgece bir gülümsemeyle torununun sırtını sıvazladı ve “Onlar benim için iki simgedir evlat” dedi. “Neyin simgesi?” diye sordu çocuk.

Dedesi: “İyilik ile kötülüğün simgesi. Aynen, şu gördüğün köpekler gibi, iyilik ve kötülük içimizde sürekli mücadele eder durur. Onları seyrettikçe ben hep bunu düşünürüm. Onun için yanımda tutarım onları.”

Çocuk, sözün burasında; “Mücadele varsa, kazananı da olmalı” diye düşündü ve her çocuğa has, bitmeyen sorulara bir yenisini daha ekledi: “Peki, sence hangisi kazanır bu mücadeleyi?” dedi.

Bilge reis, derin bir gülümsemeyle torununa baktı ve “Hangisi mi? Ben, hangisini daha iyi beslersem elbette o kazanır!” dedi.

Buradan buldum bu hikayeyi.

3 Beğeni

Bu; hiçbir zaman, hiçbir şekilde, hiçbir yerde bir çocuğa tecavüz edip, onu öldürmeyi meşru kılamaz. Bu tamamen kötünün doğasıdır ve bizim değerlendirmemize de tabi değildir.

Bir denge olmak zorunda. Her şey zıttı ile var olabilir. Kötülüğün yokluğunda iyiliğin tanımlanması güçleşir. Kötü yoksa, iyi de var olamaz. İnsanın doğasında bence her ikisi de mevcuttur ve evrimleşme süreci hayatta kalmaya odaklandığı için, yaşamını zarar görmeden sürmeye yönelik yaşayacaktır insan. Ve bu süreçte kötülüğe yöneldiği de görülebilir. Kötü karakter yazarken bile, karakterin alt hikayesi, karakterin yaşadığı yıkımlara, zorluklara karşı verdiği mücadelelerle dolduruluyor. Karakterin kötü olması için, birçok kötü ve olumsuz olaya maruz kalması gerekiyor ve karanlık dışında yönelecek bir yön bulmakta bocalıyor. Böylece kötüleşiyor diye düşünüyorum. Hiç kimsenin tam anlamıyla iyi bir insan olabileceğine inanmıyorum zira mümkün değil %100 saflık insanın doğasında yok. Bunu iddia etmenin bile bir çeşit kötülük olan riyakarlığı içerdiğini düşünüyorum.

*İyiyle kötü diye bir şey yoktur, güç vardır sadece, bir de o gücü elde edemeyecek kadar zayıf olanlar…” Vol de mort. Eh, bunu söyleyen de zaten kötü biriydi. :smiley:

2 Beğeni

İlk 10 saniyeyi ara sıra tekrarlarım :slight_smile:

https://m.youtube.com/watch?v=yxZFzrKHjKM

1 Beğeni

Şu yorgun anımda bile güleceğim aklıma gelmezdi.:rofl: :rofl: :rofl: Ah keşke azerice bilseydiniz. Size öyle bir video gösterirdim ki… Aslında anlamak o kadar zor değil. Sözlerin çoğu benzer.

Videoyu izlemeden yorumları okumayın. Videonun (eğer anlayabilirseniz lütfen sona kadar izleyin) tadı kaçacak.

Yahşıyam men yahşıyam, yahşıyam, yahşıyam…

Anladığım kelimeler var ama çok hızlı konuşuyor o yüzden anlayamadım maalesef :slight_smile: Anlayamadığım, bilmediğim kelimeler de çoğunluktaydı gerçi :frowning:

Birinin kötü olması için illaki başına kötü olaylar gelmesi gerekmiyor bence. Herkesin hayatı farklı. Çok iyi şartlarda yaşayıp kötü olmayı seçenler de var.

Hırsızlık her zaman kötüdür. İlla bizi tutan kuralların olması gerekmiyor. Bizler ne yazık ki insanız. Hayvaların kuralları veya orman kanunları ile ilgili değil. Bu insan olmakla ilgili ve kendinize davranılmasını istediğiniz şeyleri bir başkasında göremiyorsanız bu herkesinde kötülüğü meşru görmesini sağlamaz. Tek bir doğrumuz vardır. Bunu insan olduğumuzu hatırladığımız kadar biliriz.

Bu düşünceniz bizim şu anda yaşadığımız dünya ve ahlaka göre doğrudur. Şartları başka durumlara çektiğinizde bu, o şartlar içindeki insanlar için aynı derecede kötü olmayacaktır. Kız çocuklarını canlı halde toprağa gömen insanları düşünün örneğin. Onlar için bu durumun belki dini belki başka bir izahı vardı ve bizim gördüğümüz kadar kötü gelmiyordu.

Yaban kitabından buraya güzel bir alıntı bırakayım
“İnsan, hayvanların en iğrenç olanıdır.”
Biz insanlar Yaradan’a ihanetten bu dünyaya gönderilmedik mi , bu genlerden dolayı insanlar hala sorunlu maalesef her şeyi açıklayan temel bişe her zaman vardır biz insanlar olarak temelinde buyuz neden başka bir topluluk değilde insan alemi düşünmeden edemiyorum…:confused:

1 Beğeni

Yağmalama hırsızlığın büyük çapta bir hali. Yağmalama kötü müydü sizce bin yıllar önce? Türk akınları Çin kaynaklarını yağmalarken bunu yaşamak için yapıyordu ve bunda ne kadar kötülük görüyordu?

1 Beğeni

Seni anlıyorum. Olaylara tarihi örnek gösteriyorsun. Bende şunu söylüyorum. Tarihi sadece bilmenin kimseye faydası yok. Önemli olan ondan ders çıkarmak. Sen ibret almayıp insan işte budur diye ders çıkarırsan gelecek kuşaklara kötülük ekersin. Kısasakısas nereye kadardır. Herkesin son bulduğu noktaya kadardır. Ders çıkarmayıp tarihi bu şekilde örnek alırsan senin için insan işte bu olur. Biz bundan daha fazlasıyız. Sadece bunun farkında olmamak bile hepimizi birbirimize düşman etmeye yeter. Geçmişte yaşananlardan iyi veya kötü ders almalıyız. Onu örnek almak ise bizi ileriye götürmez. Gerisin geri tarih boyu insanlık geriledi. Şimdi farklı şeyler yapma zamanıdır. Dediğim gibi her şey seçimle alakalıdır. Senin seçimin nedir?

illa ki kötü olaylar gelmesi gerekmez. öyle bir iddianız varsa evet illa ki gelmesi gerekmez. neden beni yanıtladınız? bende illaki gibi bir ifade yok…

Böyle yazdığınız için.

1 Beğeni

illa ki diye yazan yeri gösterin? böyle yazınca alternatifi olamaz şeklinde düşünmeniz sizin sınırlı düşünmenizle ilgili. başka bir okuyan kötüleşmekle ilgili birçok alternatif olabileceğini zaten düşünmüştür. benim tek tek hepsini yazmam gerekmez. sınırlı kaldığınız noktalar beni ilgilendirmez.