Masallarda Cinsiyet Rolleri #3: Kül Kedisi


(Bengi Subaşı) #1

Kayıp Rıhtım’da tamamını okumak için: https://kayiprihtim.com/dosya/masallarda-cinsiyet-rolleri-3-kul-kedisi/



“Masalı akıllı bir tutkuyla sevenlere…” diyerek tamamlıyoruz yazı dizimizi. Son bölümde Kül Kedisi konuğumuz oluyor ve bu masalda cinsiyet rolleri nasıl bir yer kaplıyor, birlikte inceliyoruz. (DEVAMI…)


(Gökçe Baydar) #2

Masallarda Cinsiyet Rolleri ana başlığındaki 3 yazınızı da okudum. Uzun zamandır benim de kafamda evirip çevirdiğim bir konuydu, aydınlandım :slight_smile: Hem yazı hem de sondaki kaynakça için teşekkürler.


(Bengi Subaşı) #3

Yazıyı beğenmenize sevindim. Aslında çok geniş bir konu ve çok fazla araştırılacak şey var. Birazcık bile yardımcı olabildiysem ne mutlu bana :slight_smile:


(Mine Fürüzan) #4

Her 3 yazınızı da zevkle okudum ve kendi sosyal ağ sayfamda tek bir başlık alında her üçünün linkini de paylaştım “Lilith ile Havva masallarda kapışmaya devam ederken Adem de hala haytalık peşinde” Yine bu masallar içinde dikkatimi çeken başka bir konu daha var ki; annesi ölen “iyi” ev kızının babasının neden hep “kötü” dul ve yaşlı (cadı) bir kadınla evlenmeyi tercih ettiği.


(Bengi Subaşı) #5

Yorumunuz için teşekkür ederim. Aslında yorumunuzu okuyunca aklıma ilk Masallar ve Toplumsal Cinsiyet kitabında okuduğum bir kısım geldi: " Masallardaki üvey anneler de dulların, yani ‘ikinci bir erkekle’ birlikte olan kadınların temsilidir. Üvey anne ne kaçırılmıştır, ne de talep edilmiştir. O erkeği hileli güzelliğiyle baştan çıkarır. Bazen ilk kocasından çocukları vardır, ikinci evliliğineyse yalnızca cinsel bir anlam yüklenir ve Pamuk Prenses gibi masallarda yeniden üreme ondan esirgenir." Umarım yardımcı olmuştur.


(Mine Fürüzan) #6

Konu üzerine düşünürken başka bir şey aklıma geldi, paylaşmak isterim

Erkeğin hep bir canavara karşı savaş vermesi, bana bir şekilde bu savaşın arketip olarak nedense kadını hatırlatıyor. Ama o “iyi, itaatkar” olanı değil, daha çok “bilen, olgun ve yaşlı, cadı” denen kadını (hoş cadılarla da savaştığı oluyor). Çünkü erkek kadın üzerinde hüküm sağladığında kendini başarılı, kadını zapt edebilir ve onun efendisi olarak görmez mi? Hakikatten, bu erkek masalcıların “canavar” dediği şey kim? Acaba erkeğin başarısı kadının uysallığı ile doğru orantılı mı?


(Seray) #7

Bir de bu Grimm Masalları içinde ki Bindelli masalı hakkında ne düşünüyorsunuz? Okuyunca şok oldum umarım kimse zamanında çocuğuna okumamıştır
Ayrıca benim en sevdiğim Güzel ve Çirkindir. Tabi çocukken Disney animasyon halini izlediğimden onu biliyorum. Disney versiyonunda Belle kitap okumayı seven birisi? Ama sonuçta oda prens buluyor her ne kadar “canavar” olsa da… Siz ne düşünüyorsunuz?


(Bengi Subaşı) #8

Bahsettiğiniz ilk masalı okuma fırsatım olmadı maalesef.
Güzel ve Çirkin’i ben de severim. Ama tabii onda da düşünülmesi gereken birkaç bir şey var. Masalda Güzel, diğer kardeşlerine göre daha alçak gönüllü ve erdemlidir. Babası Canavar’ın bahçesinden Güzel’in ondan istediği gülü alınca, Canavar hayatına karşılık kızlarından bir tanesinin gelip kendisiyle yaşamasını istiyor. Bu da tabii ki en güzel olanı oluyor. Maria Tatar bunun dönemin anlayış biçimini yansıttığını söylüyor. Eski zamanlarda para arzusu yüzünden anne babalar nasıl kızlarını evlendiriyorlarsa, burada da baba kızını özgürlüğünü kazanmak için Canavar’a veriyor. Maria Tatar aynı zamanda şöyle de diyor: " Madame de Beaumont’un masalı, genç kızların korkularını yatıştırmaya, onları ailelerin ayarladığı evliliklere razı etmeye ve onları kendi isteklerini unutacakları ve bir ‘canavarın’ arzularına boyun eğmelerini gerektiren bir birlikteliğe hazırlamıştır." Yani Güzel’in bu konuda bir seçme hakkı yok ama o zaten kendisi gitmeyi kabul edip babasının arzusunu yerine getiriyor.
Masalda başka dikkat çeken bir noktaysa Güzel’in sevgisinin Canavar’ın dönüşümünü sağlaması. Dış görünüş önemli değil mesajı güzeldir ama çoğu eleştirmen bunun sadece erkekler için geçerli olduğunu düşünüyor. Efrat Tseelon’un dediği gibi: " Bazı masallarda, çirkin bir kurbağanın içindeki gerçek güzellik gösterilerek kişiye belli bir bilgi kuramı aşılanmaya çalışılır. Fakat büyünün bozulması için öpücüğe gereksinim duyan hayvan, her zaman için yakışıklı bir prenstir, prenses değil." Tabii çok uzun bir konu ve daha birçok şey söylenebilir ama genel olarak düşüncelerim bu şekilde.


(Seray) #9

“Büyünün bozulması için öpücüğe gereksinim duyan hayvan, her zaman için yakışıklı bir prenstir.” gerçekten doğru, masallar psikolojik açıdan derin, araştırılması gereken konular. Teşekkür ederim :slight_smile: