"R.pe Day" Steam Tarafından Satışa Sunulmayacak


#1

Kimse denk geldi mi bilmiyorum fakat başlıktaki korkunç oyundan yeni haberim oldu. Steam’in erotik içerik ve şiddet ögelerine tavrını yumuşatmaya başlayınca platformun bir sürü “H…tai” türünden oyunla dolduğunu fark etmişsinizdir. İnsanların kişisel tercihi, onları yargılamak bize düşmez. Fakat konu bakımından bu kadar sapkınlaşmış bir oyunla daha karşılaşmadım.

Bir seri katili yönetiyorsunuz. Zombi istilası sırasında kendi canınızı kurtarmaya bakmadan "kadın avı"na çıkıyorsunuz. Evet, neyden bahsettiğimi anladınız. Önce işinizi hallediyorsunuz, daha sonra da onları öldürüyorsunuz. Ruh halimi betimleyebilecrk kelime bulmakta zorlanıyorum. Oyunda bir bebek öldürme sahnesi bile varmış. Fakat Steam’in kurallarına karşı geldiği için oyundan kaldırmışlar. Sağ olsunlar.

Sanatını icra etmene hiçbir sözüm yok; oyun yapımcıları, düşündüklerini yaptıkları oyunlar aracılığıyla aktarıyorlar bizlere. Undertale’in kanlı kıyımlara karşı duruşu olsun, Kanlı Baron’un hikayesinin derinliği olsun, bunların ardında hep bir estetik haz yaratma isteği var. Fakat, sırf ifade özgürlüğünüz var diye “snuff” tarz bir oyun yapamazsınız. Bunun kimseye faydası yok, olmayacak da.

Oyun endüstrisinin kendinden ayrı, karanlık ve snuff bir kola sahip olması fikri beni ürkütüyor.


(Mustafa Yıldız) #2

Steam Greenlight’ı kaldırmakla çok büyük hata yaptı. Şimdi yüz doları veren oyununu kütüphaneye sokuyor.

Oyunu ilk defa sizden duydum. İyi ki de duymamışım. Bir oyunun içinde bu dedikleriniz olabilir. Hikayeye ve atmosfere yedirebilirsiniz ama oyunun tüm amacının bu olması saçmalıktan ibaret. Eskiden browserdan oynadığımız java oyunları (balon patlatmaca resmin eşini bulma vs.) arka plana çıplak kadın koyarak sözde erotik oyun olduğunu iddaa eden bir çok oyun ve bunun gibi saçma sapan oyunlar da steam’in greenlight’i kaldırması yüzünden kütüphaneyi çöpe çevirdi.

Her yerde olduğu gibi böyle saçma sapan işler olacaktır ama beni asıl korkutan oyundan hiç anlamayan insanların gazetelerde bakın çocuklarınızın oynadığı oyunlar böyle diyecek olması. Oyundan anlayan kesim de saten görmezden gelip şikayetini yapacaktır. Çocuklar konusuna gelince işin iki tarafı var aslında. Ben de 11-12 yaşlarında GTA vicecity’de bi sürü insan katlettim bak iyi bir araban olunca ve paran olunca bikinili kızlar arabana biniyormuş ve tenha bir yere gidince araba sallanıyormuş diye eğlendim arkadaşlarımla. Ama bunların ikisini de gerçek hayatta yapmıyorum ve nasıl bir şaçmalık olduğunun farkındayım. Bu tarz içerikleriklerden çocukları özellikle günümüzde korumak çok zor ancak çocuklar


(Özgür Kuru) #3

Kime göre neye göre. Steam ticari bir kuruluş. Bakacağı tek şey satış grafikleri. Steam gibi uygulamalar kullanıcılarla etkileşimi arttırdığı için çok duygusal yaklaşıyoruz. Steam profile yok sayma seçeneğini koymuş, istemediğim tarz oyunlar gelince direk yok sayıp geçiyorum. İstemediğim etiketleri ve kategorileri de aynı şekilde yapıyorum.

Bu konu edebiyat başlığında tartıştığımız wattpad konusu ile benzerlik oluşturuyor. Ne satıyorsa insanlar ona yöneliyorlar. Greenlight güzeldi fakat bence iki sorunu vardı. Bir indie yapımcıların dahil olmasını geciktirip zorlaştırıyordu. İkincisi ise bizim beğenmediğimiz kategorilerde bulunan oyunlardan elde edilecek geliri Steam elde edemiyordu.

Biz ne kadar tepinirsek tepinelim, bu işin sonunda satış rakamları, cirolar ve karlılık gibi ekonomik raporlara göre şirketler yolunu çiziyor. Maalesef futbol ve bilimum kalbur üstü spor dallarında veya sinema sektöründe olduğu gibi oyun sektörü de iyice endüstriyel bir ortama dönüştü. Bunların hepsi bacasız fabrikalar.

Bu durumu düzeltecek iki durum var. Birincisi bilinçli tüketicilerin konu başlığında adı geçen oyuna yapıldığı gibi çok sert tepkiler koyması. İkincisi ise global anlamda yaşanacak ekonomik kriz. Ekonomik kriz dönemlerinde insanlar daha zor para harcar ve harcayacakları paraları daha kaliteli şeylere harcamaya çalışırlar. Yaşanmış tüm ekonomik krizlerden yıkılmadan çıkan şirketlerin büyük çoğunluğu kaliteli hizmet verdiği için çıkmıştır.

Oyun piyasasının kendisini silkelemeye ihtiyacı var. Fakat pazar ve dönen para miktarları büyük olunca, daha net bir ifade ile pasta yapılacak kalıp ne kadar büyük olursa o pastanın içine girecek malzeme sayısı o kadar çok oluyor.

Bunun en büyük örneği dotcom krizidir. Krizden önce patlayan yazılım ve internet projelerine herkes yatırım yapıyordu ama sonunda patlayınca ayakta Google gibi şirketler kaldı. Bence oyun dünyası içerisinde de benzer bir durum yaşanmalı. Sektör kendi içindeki gereksiz ve yük olan, aslında sektörü baltalayan olguları bir şekilde temizlemeli. Ama nasıl olur, veya olur mu tartışılır bir konu.


(Mustafa Yıldız) #4

Haklısınız, biraz duygusal yaklaştığım doğrudur. Gerçi bu tarz saçma sapan içerikler gerçekten para kazandırıyor mu emin değilim ama çok da önemli değil. 25 yıl önceki gibi 10-15 kişi geliştirmiyor oyunları artık. 300-500 kişi kişi geliştiriyor. Hacim arttıkça getirdiği para yapılan reklamlar da artmaya başlıyor dolayısıyla. O kadar para kazanan şirketler büyük ihtimalle sizin dediğiniz gibi bir krizle karşılaşmadan yaptıklarını gözden geçirmezler. DLC ve oyun içi satın almayla oyuncunun cüzdanını boşaltmaya devam edecekler. Hatta yüzsüzlük yapıp CEO’ya yıllık 30 küsür milyon dolar maaş verip, piyasaya bilmem kaç miyar kar açıklayıp 800 işçiyi işten çıkartmaya devam edecekler.

Aşlında diğer herşeyde de haklısınız. Tüketici bilinçlenmedikçe aynı tas aynı hamam.


#5

Haklısınız, bu duruma şimdiki battle royale patlamasını örnek verebiliriz. Rekabet iyidir, firmalar birbirleriyle yarıştıkça ortaya koydukları ürünlerin kalitesi de artacaktır. Sonunda emeklerinin karşılığını alıp para kazanacaklardır. Olması gereken de budur.

Fakat başlıkta söylediğim oyunlar gibi oyunlar yapan insanların bana göre ciddi sıkıntıları var ve sessizce aramızda dolaşmaya devam ediyorlar. Bir zamanlar Rapelay diye bir oyun varmış. Oyunda yönledirdiğimiz ana karakterin amacı genç bir kadının ırzına geçmek. Ona geçmeden önce kız kardeşini ve annesini “ziyaret” ediyoruz. Tahmin edebileceğiniz gibi o kızın kardeşi 18 yaşının altında. Ve bu küçük kızı hamile bırakma seçeneği var vs. böyle insanlık rezaleti bir oyun.

Artık indie yapımcılar da büyük şirketler kadar sahne ışığından yararlanıyor. Durum böyle olunca bu tip oyunların türemesine zemin hazırlandı. Oyunların içinde şiddet olabilir tabii ki böyle şeylerden pek etkilenmem fakat bir oyunun salt amacı şiddet propagandası yapmak olmamalı. Buna en iyi örnek "This War of Mine"dır. Kuşatma altındaki bir şehirde hayat kalmaya çalışan bir grup insanı konu aldığını biliyorsunuzdur. Başka bölgelere uğrayarak hastalardan, yaşlılardan, düşkünlerden yemek ve malzeme çalabiliyorsunuz. Böyle insanlara empatiyle yaklaşabilirim, aklıma günümüzde devam eden savaşlar gelir. Fakat daha önce söylediğim iki oyun için geçerli değil bu durum. Rapeday’in pazarlaması direkt “Sosyopat insanlara yapıpmıştır.” diye yapıldı. Daha söze gerek yok.

Evet, tüketiciler olarak bilinçli olmalı ve böyle oyunlara karşı çıkmalıyız.