Falconia | Kişisel Paylaşım Alanım | Sindella

Genel

Öğretici (pragmatik) Tarih Yazıcılığı

Başka bir konu başlığında tartışmak istemiştim fakat pek ilgi olmadı. Ben de kendi düşüncelerimi yazayım.

Tarih, sadece güvenilir kaynaklardan (arkeolojik kazılarda bulunanlar, o dönemin yazılı ve yazısız bilgi kaynakları) edinilen bilgilerle oluşturulan bir sistemdir. Pragmatik tarih yazıcılığı, tarihten ders çıkarma ve bu dersler ışığıyla gelecek konusunda doğru kararlar almayı amaçlar. Yani bu da nesnel verilerden öznel dersler çıkarmak oluyor. Thukydides bu tarih yazıcılığı türünde her ne kadar gerçeklerin ortaya konmasını istemiş olsa da işe öznelliği bulaştırmış oldu. Öznellikle birlikte herkesin kendi düşüncesine göre bazı olayları ön plana çıkarttığı, bazı olayları görmezden geldiği çarpıtılmış bir tarih yazıcılığı türü oluştu. Bu öznellik barındıran tarih anlayışıyla birlikte özellikle ulus devletler kendi tarihini kendileri yazarak milliyetçiliğin ağır bastığı tarih yazınları ortaya çıkardı. Bu yazınları halka eğitim aracılığıyla empoze eden devletler kendilerini kahraman bir ırk zanneden, milliyetçi kitleler ortaya çıkardı. Yöneticiler de tarihi yazınlara yön vererek bu tarih yazıcılığıyla halkı kendi ideolojilerine uydurma, bu sayede yönetme ve kendilerini kahramanlaştırma konusunda yararlandı. Winston Churchill şöyle demiştir: Tarih bana karşı nazik olacaktır çünkü onu yazmayı planlıyorum.
Çarpıtılan ve genellikle milliyetçi ve dini düşüncelerin etkisiyle yazılan bu tarihin tamamen objektifmiş gibi eğitimde kullanılması halkı yönlendirme ve yönetme amacıyladır. Kendi düşünce yapısı oluşmamış çocuklara bir görüşü kakalamak da iğrenç bir şey bence. Bir görüşe ne kadar inanırsak inanalım bu görüşü kimseye baskıyla kabul ettirme hakkımız yok. Tarihi tamamen objektif bir şekle sokmadıktan sonra kendi ülkemizde de Araplar ve Türklerin kardeş olduğuna ve tarih boyunca hep birbirlerini kolladıklarına inananların sayısı azalmayacak. Hükümete gelen, kendi kafasına göre tarihle oynamaya devam edecek. Buna en güncel örnek ortaokul ve lise ders kitaplarına 15 Temmuz’un eklenmesi. Üstelik bu olay tarihi nitelik taşımıyor bile. Her millet kendini yüce ırk zannedecek bu da toplumları ayrımcılık, şiddet ve savaşa sürükleyecek.
Objektif olalım, özellikle tarih konusunda. Kim ne düşünecekse kendi araştırsın, öğrensin ve kabul etsin.

4 Beğeni