Peri Düğünü


(gpmk) #1

Öykü Seçkisi’nde okumak için: https://oykuseckisi.com/peri-dugunu/



Sabaha karşı üç ışık kümesi başımın üstünde. Odayı aydınlatıyor. Uyandığımı fark edince kalp ritmime ayak uyduruyor parıltıları. Bir yanıp bir sönüyor. Bir süre sonra seslerini duymaya başlıyorum. Kendi aralarında tartışıyorlar. Komodin in üstündeki suya uzanırken sanki bir iğne saplanıyor sırtıma. Ağrılarım aklıma geliyor. Banyoya doğru yürüyorum. Bugün hacamat tedavisine başlayacağız. Soyunurken çapraz aynada kamburumun ne… (DEVAMI…)


#2

Sevgili Gülay,

Her hikayenin kendine ait bir ritim ve frekansla aktığını düşünmüşümdür. Bu akış ne kadar güçlü ise okuyucu o kadar kendini hikayeye kaptırabilir ve kaptırırken de konsanstrasyonu o oranda güçlenir. Bu sebeple yazarın, okuyucu nezdinde oluşan konsantrasyonu kuvvetli tutabilmek için bir çok hususu eş zamanlı olarak düzenlemiş olması beklenir. Bu hususların bir çoğu yazarın yazma yeteneğinden dolayı kendiliğinden metnin içinde vardır. Bazılarını ise tecrübe ve farkındalık ile yazar gelişim sürecinde geliştirir. Bu bağlamda betimlemelerinde, kahramanın ruh durumunun anlatımında, diyalogların verilmesinde ve tüm bunlar yapılırken seçilen cümle alt yapısına bir kez daha bakmak istersin. Şöyle bir örnek vereyim:

İlk paragrafın; devrik yapılar ve kısmi lirik anlatım ile güçlendirilmiş öznel paylaşım.
4 cümlelik diyalog kümesi - okuyucu yönlendirmesi yapılmamış - akabinde yazar ikinci paragrafa geçiyor.
İkinci paragraf:ilk paragrafta okuyucu ile yazar arasıdan yazım dili ile yaratılan yakınlığın sonu. Yazarın ifadesel şeklinin değişimi.

İlk paragrafla karşılaştırınca şöyle devam etmeliydi: "Sesleri kesilmeyince “neden burada olduklarını,” soruyorum. “Gelin odası hazırlayacağız,” diye cevap veriyorlar. “Nasıl olacak bu,” diyorum. “Biz de bilmiyoruz,” diye cevap veriyorlar.

Bu sayede ilk paragraf ile paralellik sağlayabilirsin. Bu anlatımdan hikaye anlatımıza geri dönme için - dedim-dediler-yaptım gibi - gramer ve hikayenin ruhunun değiimi için bir geçiş paragrafı yazmalısın. Bu geçiş paragrafı genelde betimlemeler ve kahramanın bir konuyu açıklaması ile olabilir. Hikayenin genelinde bu konu devam ediyor ve 1.öznel kullanım yapılan yerlerde akıntı biraz sekteye uğruyor.

Eline ve düş gücüne sağlık
Sevgiler
Dipsiz


(gpmk) #3

Kiymetlı yorumun için teşekkür ederim. Daha dikkatli olmaya çalışacağım.