Sanat Muhabbetleri

Bu başlık altında, sanat dünyasında ilginizi çeken haberleri (etkinlik, duyuru, gelişmeler, sanat tarihçesine ait keşifler, akımlar, eserler vb.), sanat bağlamında irdelenen konuları paylaşıp yorumlayabilirsiniz.

1 Beğeni

Sanat ve tarihine meraklıysanız, sosyal medyada Celine Symbioss hesabına muhakkak denk gelmişsinizdir. Bilmeyenler için, Twitter ve Instagram hesaplarında kıymetli paylaşımlar yapıyor.

2015’ten bir floodu vesilesiyle hem kendisini anmak hem de farklı disiplinlerden (tarih, malzeme bilimi vs.) beslenerek ölüm ve hatırlanma arzusuna dair sanatsal bakışa dikkat çekeyim dedim:

5 Beğeni

Ben de Celil Sadık’ı takip ediyorum Instagram ve Twitter’dan. Kullanıcı ismi @sanatntarihi. Kitabı da var hatta Uygarlığın Ayak İzleri diye. Kitabını okudum çok hoşuma gitti. Paylaşımları da bilgilendirici.

3 Beğeni

Paylaştığım Twit ve akışı, doğrudan sanatla ilişkili değil. Psikoloji ve arketiple kategorizelenmiş estetiğin kullanımıyla alakadar. Kolektif algının reklam ve pazarlama alanındaki yansımasına dair fikir veriyor.

Türkçe çevirisi:

Markalaşma ve Pazarlamada Arketipler:

Arketiplerin bireysel kavrayışta tezahürleri olabileceği gibi kolektif kavrayışta da tezahürleri mevcuttur; bunlar, fikir ya da imge olabilir. Edebiyatta, sinemada ve hatta markalaşmada kullanılırlar.

Bu yazıda C.G.Jung tarafından tanımlanan 12 arketipin üzerinde durarak temsiliyetlerine değineceğim.

12 arketipin de kendi amaçları ve motifleri vardır. Bunlar gruplanabilecek dört ana kategoriye göre şöyle sıralanır:

  1. Kurmaya Çalışanlar

Yaratıcı, Kuralcı, Kollayıcı

  1. Cenneti Arayanlar

Masum, Bilge, Kâşif

  1. İz Bırakmaya Çalışanlar

Kanunsuz, Büyücü, Kahraman

  1. Bağlantı Arayanlar

Sıradan, Soytarı, Âşık

Kurmaya Çalışanlar:

  1. Yaratıcı

İçerik oluşturarak yenilik arar. Yeni ve istisnai bir şey yaratmaya çalışır. Bu arketipi kullanan markalar genellikle özgünlük arayışını teşvik eder. Renk olarak genellikle sarı, beyaz, kırmızı, mor, siyah kullanır. Örnek: Lego ve Adobe.

  1. Kuralcı

Hükümdar veya Kral gibi, kontrol, güç, incelik, yüksek statü ve egemenlik ister. Bu markaların mesajı genellikle "Kendinizi kazanın ve ödüllendirin"dir. Genellikle gri, siyah, tonlu maviler, koyu kırmızılar kullanır. Örnek: Mercedes Benz, Rolex, Jaguar.

  1. Kollayıcı

Anne arketipi veya besleyici arketip olarak da bilinir. Hizmet, özen, fedakarlık ve şefkatle motive edilir. Markalaşmada bir “Herkes bakımı hak eder” mesajı gönderirler. Gri ve mavi renkler kullanılır. Örnek: Johnson-Johnson, UNICEF, TOMS.

Cenneti Arayanlar:

  1. Masum

Güvenlik, basitlik, saflık ve pozitiflikle motive olur. Bu markalar genellikle sağlıklı, olumlu ruh hali sergiler. Kozmetik markalarında yaygındır. Örnek: Nivea, Aveeno, Dove hepsi bu arketipi temsil eder. Coca-Cola da bundan faydalanır.

  1. Bilge

Gerçeği ve anlayışı arar. Rehberlik etmek ve başkalarının bilgeliğe ve bilgiye ulaşmasına yardımcı olmak ister. Daha yüksek ilkeleri ve erdemleri somutlaştırmak onun için önemlidir. Üniversiteler, eğitim kanalları bu arketipi kullanır. Google da bundan faydalanır.

  1. Kâşif

Konfor bölgesinin ötesine geçer. Özgürlük ve heyecan arar. Markalar, insanları maceraya, “orada olanı” keşfetmeye susamış hissettirmek istediklerinde bu arketipi kullanır. Örnek: Northface, Jeep, Patagonia, Red Bull.

İz Bırakmaya Çalışanlar

  1. Kanunsuz

Bir devrimci ve/ya genellikle bir anarşisttir. Değişimi savunur, kuralları göz ardı eder, intikam alır ve değişirler. Onu somutlaştıran markalar şok etmeye çalışır ve “standart yaşamı” reddeder. Örnek: Harley Davidson, Diesel, Virgin.

  1. Büyücü

Genellikle mistik yollarla hayalleri gerçekleştirmeye çalışır. Büyücü bir dönüşüm getirir. Gelecek için bir vizyon gösterir. İnanç, keşif ve aşkınlıkla bağlantı kurmak onun işaretlerindendir. Örnek: Spacex, Tesla, Disney.

  1. Kahraman

Kararlılık ve cesaretle kendini kanıtlar. Daha güçlü, daha iyi olmayı ve insanlara hatalarını göstermeyi (örnek olmayı) amaçlar. Kahraman zorlukların üstesinden gelir ve bununla tanınır. Örnek: Fedex, Adidas, Nike, Ariel, Snickers.

Bağlantı Kurucular:

  1. Sıradan

Uyum sağlamak ve herkes gibi olmak ister. Arkadaşlık, katılımcılık ve bağlantı arar. Bu markalar genellikle çoğu insana hitap eden temel ve genel değerlerle uyumludur. Örnek: IKEA, Target, Kitkat, Visa.

  1. Soytarı

Diğer adıyla Oyunbaz, eğlenceli ve iyimserdir. Komedyendir, neşe saçmayı ve kahkaha attırmayı arzular. Bu markalar genellikle iyi günleri teşvik eder, insanları güldürür ve biraz “gevşemeye” davet eder. Örnek: Old Spice, M & Ms.

  1. Âşık

Samimiyet vadeder ve arzulanmak ister. Duygusallık, zevk, güzellik, yakınlık ve şefkat sunar. Bu markalar şehveti, erotizmi, dili ve imayı kullanır. Örnek: Alfa Romeo, Magnum, Chanel, Victoria’s Secret, Bailey’s.

1 Beğeni

O da harika. Ayrıntıların arka planından, eser, sanatçı, dönem, mesaj ve yansıyan anlam ilişkisini öğrenmek ayrı güzel.

1 Beğeni